Fenom werkt vanuit waarderend organiseren aan het verhogen van de onderwijskwaliteit. Wij onderzoeken samen waarderend waar uw organisatie op dit moment staat. We schetsen het lonkend perspectief vanuit aanwezige kwaliteiten, krachten en kennis. Wij adviseren u hoe u dit lonkend perspectief vertaalt naar een gedeelde toekomstvisie en we ondersteunen u bij de visie-implementatie.…
Fenom werkt vanuit waarderend organiseren aan het verhogen van de onderwijskwaliteit. Wij onderzoeken samen waarderend waar uw organisatie op dit moment staat. We schetsen het lonkend perspectief vanuit aanwezige kwaliteiten, krachten en kennis. Wij adviseren u hoe u dit lonkend perspectief vertaalt naar een gedeelde toekomstvisie en we ondersteunen u bij de visie-implementatie.
Onderwijs is altijd in beweging. Scholen hebben te maken met complexe veranderingen en vraagstukken. Het onderwijs is opzoek naar de balans tussen draagkracht en draagvlak voor zijn professionals. Er wordt veel gevraagd aan het onderwijs, maar hoe geef je het succesvol vorm? Waarderend onderzoeken is een verandervisie- en aanpak waarbij men met elkaar onderzoekt wat wel werkt. De focus ligt op de interacties tussen mensen. Bij waarderend onderzoeken is communicatie dan ook de sleutel voor een succesvolle verandering.
Vertrekpunten zijn meestal vragen over problemen die men vaststelt. Waarom zijn de mensen niet gemotiveerd? Waarom is er zoveel stress? Waarom begrijpen we elkaar niet goed? Waarom ben ik niet gelukkig? Deze vragen richten haast vanzelf de aandacht naar de problemen. Dat roept weerstand op bij mensen, in plaats van enthousiasme. In plaats van stressfactoren te onderzoeken, vraagt men naar bezieling. Vragen naar waarom iemand ongelukkig is, worden omgebogen naar wat iemand gelukkig maakt. Kijken naar wat werkt genereert een positieve flow.
Waarderend onderzoeken vertrekt dus vanuit positieve ervaringen, dingen die wél werken, die mensen enthousiast maken, vitaliteit geven. De tekorten, die er altijd wel zullen zijn, worden niet weggemoffeld. Ze krijgen alleen niet meer een plek op de eerste rij. De aandacht gaat in de eerste plaats uit naar de krachten. Dat dient dan als motor om een visie te ontwerpen over wat zou kunnen in de toekomst.