Ontwikkeldoelen realiseren met een Sprint naar succes
‘We hebben een grote verbeterslag gemaakt’ Leren en ontwikkelen binnen duidelijke kaders. Dat is in de kern waar de door Fenom en B&T ontwikkelde benadering 'Sprint naar succes' over gaat. De Franciscus Xaveriusschool in Haarlem ging ermee aan de slag. En met succes: ‘De kwaliteit van ons onderwijs is echt…
Sprint naar succes
Wat zijn de ambities van jouw team dit schooljaar? Maak ze waar! De voordelen van kort-cyclisch werken op een rij: sneller resultaat zien, betere samenwerking, meer wendbaarheid, effectiever overleggen en meer plezier. Sprint dit schooljaar ook naar succes. Ontwikkel een kort-cyclische werkwijze die aansluit bij jullie organisatie en die past…
Wijzigingen onderzoekskader Inspectie van het Onderwijs
Ben jij al op de hoogte van de nieuwe wijzigingen onderzoekskader van de Inspectie van het Onderwijs? Brengt dit ontwikkelvragen met zich mee voor het onderwijs en kwaliteitsbeleid bij jou op school? In het onderzoekskader PO beschrijft de inspectie wat zij onderzoeken en hoe zij dat doen in het basisonderwijs.…
Fenom interim zorg & kwaliteit
Fenom Interim zorg & kwaliteit voor interne begeleiding, zorg- en kwaliteitscoördinatie. Fenom lanceert een nieuwe interim-dienst voor interne begeleiding, zorgcoördinatie en kwaliteitscoördinatie. Scholen en besturen die een tijdelijk waarnemer zoeken op (een van) deze terreinen of bijvoorbeeld extra capaciteit nodig hebben, kunnen vanaf nu terecht bij Fenom interim zorg &…
Lesprogramma ‘Levensles van Frits’ in première in Kinepolis Haarlem
Het lesprogramma 'De levensles van Frits' ging gisteren in Kinepolis Haarlem in première. Collega's Ruud Barnhoorn en Marieke Brouwer droegen samen met onze gewaardeerde oud-collega Michael Oppatja bij aan de ontwikkeling van dit lesmateriaal. Het initiatief kwam van de Mgr. Huibersschool, waar Saranke Pauletta nu directeur is. Acceptatie en tolerantie staan…
Fenom Ontwikkelkracht op de IB-dag 2023
Op 14 maart was Fenom aanwezig op de landelijke IB-dag 2023 waarin toetsen als onderdeel van kwaliteitszorg centraal stond. Wat versta jij onder kwaliteitszorg? Hoe zet jij toetsen in? ONTWIKKEL. Wij zijn ervan overtuigd dat duurzame ontwikkeling ontstaat door aan te sluiten bij de onderwijspraktijk en de kwaliteiten die daar…
Fenomenale beeldcoaching
Zie jij jezelf wel eens terug op beeld? Beeldcoaching is een mooie manier om leerkrachten in beweging te brengen. Na het filmen in de klas gaan we op een waarderende manier met elkaar in gesprek over de beelden. Bij beeldcoaching gaat het niet alleen over gedrag maar ook over het…
B&T en Fenom samen verder
B&T en Fenom slaan de handen ineen. Per 1 juni is Fenom onderdeel van B&T. Omdat hun dienstverlening complementair is, kunnen de bureaus onderwijsorganisaties gezamenlijk nog beter van dienst zijn. “Deze samenwerking is goed voor onze bedrijven en voor het onderwijs.” Fenom blijft onder zijn eigen naam opereren en blijft…
OUT NOW: Veranderen met appreciative inquiry
Hoe gaaf is dit?! Fenomeen Michael Oppatja heeft een bijdrage geschreven in het boek ‘Veranderen met appreciative inquiry’ over het doen van waarderend actieonderzoek in de praktijk. Een waarderend actieonderzoek is bij Fenom Ontwikkelkracht eigenlijk altijd het vertrekpunt van ons werk. Michael levert in dit boek zowel een tekstuele als…
Schoolweging, schoolambities, zicht op ontwikkeling en dan…?
‘Hebben we zicht op ontwikkeling in onze school? Op school-, groeps- en leerlingniveau?’ ‘We vinden het een uitdaging om een goede schoolambitie te formuleren, die past bij onze populatie.’ ‘Wat betekent de schoolambitie dan voor het aanbod in de school, de klas en de individuele leerling?’ ‘Welke cruciale leerdoelen moeten…